dilluns, 10 de desembre del 2012

Prendre consciència


En la meva quotidianitat, i crec que massa sovint pel meu gust, escolto i sóc present en alguns discursos, que em creen un sentiment de frustració i d’impotència, que fins i tot m’han arribat a paralitzar. Tot seguit, sóc conscient que he de contraatacar el meu pensament, a base de reflexions per conscienciar-me i fer possible la meva actuació i, així perseguir la millora d’aquestes situació que seguidament denuncio. 

Aquests discursos que aquí vull rebatre són aquells que percebo i entenc com els que vulneren la dignitat i la integritat de les persones, també els seus drets com a ciutadans i ciutadanes d’una comunitat. Amb el valor afegit que aquests discursos han estat pronunciats per un càrrec representant de la població civil de l’estat espanyol agreugen la seva importància.

Així doncs, nego la veracitat dels arguments que s’han donat en els discursos als que m’estic referint i, fins i tot, dels contraarguments o la inexistència d’aquests per dir tals catastrofitats. Per si encara resulta poc evident de qui estic parlant és del senyor ministre José Ignacio Wert. No dic senyor precisament perquè li estigui atorgant com a tractament de cortesia, ni tampoc per ésser tot un senyor pel que fa a maneres o distinció. Ans el contrari, dic senyor perquè així s’ho ha cregut ell, aprofitant el seu rang per ésser senyor de fer el que li plau i així exercir la seva autoritat sobre el territori espanyol i sobre les persones que viuen en aquest.

He cregut convenient que la meva actuació en bé dels i les ciutadanes en aquest cas sigui a través de l’escriptura, per així poder deixar constància i divulgar-ho. He pensat que la millor manera és redactar-ho de manera que hi hagi una contraposició d’idees i opinions entre l’actual Ministre d’Educació, Cultura i Esport i, el meu pensament.

Penso que la comunicació és molt important entre les persones per tal de compartir opinions i així demostrar respecte i escolta a l’emissor, perquè d’aquesta manera es té en compte a l’altre. Cosa que no ha tingut en compte Wert ja que, en els seus discursos no ha tingut respecte a les persones a qui es refereix.
Per començar amb els discursos recents que tenen a veure amb les retallades i les manifestacions que s’han fet a conseqüència d’aquestes, faré referència a la pretensió d’aprovar una nova llei educativa – la  LOMCE– proposada pel ministre.

Els objectius principals d’aquesta llei són flexibilitzar les trajectòries professionalitzadores o les de batxillerat, la implementació de proves d’avaluació a nivell nacional en les diferents etapes educatives i posar exàmens especials d’accés a cada universitat (avaluat per professionals externs als centres i amb caràcter eliminatori de les persones que no les superin), la racionalització de l’oferta educativa, reforçant les etapes d’aprenentatge de matèries instrumentals i, per últim, l’augment de l’autonomia dels centres en l’especialització i exigència de rendiment de comptes així com també que el director del centre podrà elegir qui seran els i les  docents. A més a més,  l’especialització del professorat no es tindrà en compte i quedarà suprimida a l’hora d’impartir les classes.

Per tant, queda clar que això suposa la supressió de beques i ajudes de menjadors i llibres, a més de despatxar professorat i l’increment de les taxes universitàries deixant així al marge i creant desigualtats i segregació en la població. També suposa la competència desigual entre centres. A part, d’aquesta manera es contempla l’educació d’una manera mercantilitzada i utilitarista tant pel professorat com per l’alumnat ja que, és la progressiva privatització dels sistema educatiu.

Ara bé, han sorgit crítiques i reivindicacions des del Sindicat d’Estudiants es va organitzar una vaga general durant els dies 16, 17 i 18 d’octubre. A posteriori, les persones que van sortir al carrer van ser insultats pel ministre dient que eren extremistes, radicals i terroristes. I el següent pas que intenta donar és intentar suprimir el dret a vaga dels estudiants.

L’únic que està aconseguint així és una vegada més, tant de la manera expressa d’insultar com d’apostar per una nova llei és atacar els drets fonamentals de les persones ciutadanes. Drets tals com ara el de manifestar-se i fer vaga. Per tant,  aquest és un intent de minimitzar els drets i el futur digne dels i les estudiants, però hauria de tenir en compte que la llibertat d’expressió, reunió, manifestació i vaga són drets democràtics així doncs, la població també hem de tenir en compte que no s’està exercint una democràcia plena.

Wert també parla de la responsabilitat que haurien de tenir els pares i mares quan deixen que els seus fills i filles surtin de les aules en hores lectives i deixant d’assistir així al que seria, segons ell, el seu deure. Però és que els pares i mares ja estan responsabilitzant-se de l’educació i la formació dels seus fills i filles quan surten al carrer a manifestar-se i apostant per una educació equitativa i pública. Per tant, en aquest cas qui està essent irresponsable és ell mateix perquè creu en una educació contraposada al que està reivindicant la gent del carrer, persones que són les que viuen la quotidianitat i la realitat de les decisions que pren el govern, decisions sense tenir en compte les necessitats reals de la població que els ha votat.

Després d’aquestes declaracions el Sindicat d’Estudiants assegura que el que intenta el Govern és "criminalizar a todos aquellos que se movilizan contra la política de recortes sociales y desmantelamiento de la enseñanza pública". Cosa que resulta més fàcil i senzilla que escoltar i tenir en compte la veu del poble. Així doncs, el que està fent el Govern és victimitzar la seva postura, delegant i responsabilitzant a la ciutadania de les respostes que estan tenint.

Pel que fa al rebuig i les protestes que estan demostrant els i les ciutadanes, Wert adopta una postura molt clara: la indiferència. Cosa que no hauria de ser així , ja que això fa suposar que no pren consciència i responsabilitat dels seus actes. Així doncs, la pitada i les continues protestes que va rebre un passat cap de setmana del més d’octubre en la inauguració de la Setmana Internacional de Cine de Valladolid i la inauguració d’una biblioteca municipal a Burgos, fan pensar que la gent està reclamant els seus drets individuals i col·lectius i també la responsabilització.

Després d’aquests actes el ministre afirma  "si uno no es capaz de acostumbrarse a las protestas no vale para un cargo público". Penso que en aquest cas la postura que hauria d’agafar no és la d’acostumar-s’hi ja que, això no suposa una actitud de canvi sinó el contrari d’acceptació i normalització. Per tant, seria molt més adequat l’acceptació del que reclama la ciutadania per poder fer un procés de reflexió i responsabilització per canviar la seva actitud davant els problemes que estan acusant les persones que fan les protestes.

Una altra de les actituds que considero poc adequades per part del ministre és la facilitat que té per ridiculitzar i menysprear les accions que fa la ciutadania. La reacció que va tenir després de la inauguració a Burgos d’ironitzar l’obertura de la biblioteca dient que li semblava "llamativo que protesten porque se abra una biblioteca", i aprofitant per subestimar la formació i la intel·ligència dels i les ciutadanes aprovant que seria millor que estiguessin, "aprovechando sus fondos documentales y bibliográficos". Em sembla de molt mal grat que rebutgi les opinions i els sentiments que expressa la població.

Una altra de les temàtiques en les que no ha estat respectuós i no ha tingut en compte la diversitat que hi ha en les diferents identitats nacionalistes que hi ha dins el territori espanyol. Aquí em refereixo a la seva intenció expressa d’espanyolitzar als i les alumnes de Catalunya. És una ofensiva directe per totes aquelles persones que no se senten espanyoles com a un tret o un sentiment d’indentitat nacional. Així doncs, el que intenta així és imposar un sentiment nacionalista que no es correspon amb la història i la cultura d’un territori. Per tant, puc dir que no respecte la identitat individual de totes i cada una de les persones que formem el context general.

Alguns dels arguments que dóna per dir tal bestialitat és que els col·legis, és a dir, el cos docent i els llibres de text adoctrinen i transfereixen als i les alumnes amb aquest sentiment nacionalista català. En aquest intent no només es refereix a una sola comunitat sinó que acusa a diverses comunitats autònomes, sense identificar-les, de transmetre un sentiment i una identitat que no es correspon amb la que Wert voldria que fos la única i exclusiva per les persones que viuen al territori espanyol. Em demano, no és el ministre qui intenta inculcar i adoctrinar, sense tenir en compte la diversitat, un sentiment nacionalista? A més a més, per sort no té en compte que el principal element socialitzador i, per tant, amb qui rebem les primeres influències i trets identitaris és la família i el grup d’iguals.

Sembla ser també que el ministre Wert intentava referir-se al funcionament i competències que les comunitats autònomes tenen transferit en la matèria d’educació. Així doncs, pensa que les administracions no han sabut atorgar als centres el funcionament idoni ja que, creu que s’haurien d’impartir classes amb els coneixements i fets espanyols i no tant a nivell més nacional o local. Ara bé, jo penso que és millor ensenyar coneixements més propers als i les alumnes. D’aquesta manera sembla més fàcil relacionar i entendre els conceptes que es treballen en les escoles i instituts ja que, són propers i adaptats als context on es troben.  

Just el dia següent d’haver fet les declaracions de voler espanyolitzar els i les alumnes, Wert va fer una entrevista l’emissora de ràdio Onda Cero on va expressar la seva opinió sobre les persones que creuen que el que havia dit ell era escandalitzant. Les paraules de Wert van ser: “lo que yo he dicho es que como representante del gobierno español estoy interesado en que compartan su orgullo de ser españoles y catalanes. Si eso escandaliza a alguien o le lleva a pensar en el pasado, o en el franquismo, es que ese alguien tiene un problema de categorías mentales. Conduce con el retrovisor. No sabe mirar al futuro.”

Ara bé, penso que realment qui té la mirada posada en el passat és el ministre, perquè el que si llegeixo entre línees només arribo a la conclusió que el que pretén és una Espanya centralitzadora, uniformadora, única i totalitària.

Per anar acabant, m’agradaria fer referència a algunes dades que considero importants  i penso s’haurien de tenir en compte a l’hora de fer reformes que s’adeqüin al context i persegueixin la millora del sistema escolar a nivell espanyol. Segons l’informe de la UNESCO en l’edició 2012 de l’estudi anual Educació per a tots, Espanya és el primer país d’Europa en l’abandonament escolar, cosa que sembla ser que el ministre no ha tingut en compte ni ha proposat cap tipus de millora per canviar-ho.

Quan parlo del fracàs escolar i l’abandonament també em refereixo que des del govern no es té en compte el que això suposa als i les joves. Doncs bé, suposa perdre oportunitats laborals i de treball, en conseqüència això implica que no podran fer front a les despeses que té un estat, per tant, no podran contribuir a la prosperitat de l’estat. Segons aquest mateix estudi fet fer la UNESCO s’estima que cada dòlar invertit en educació i/o altres competències suposa un retorn de deu dòlars per a l’economia d’un estat. Però clar, sembla ser que el ministre Wert i la resta de persones que formen el govern no tenen una visió clara del futur.

Per acabar, vull fer referència a unes declaracions que va fer José Ignacio Wert abans de ser el ministre d’Educació, Cultura i Esport. En aquestes declaracions que va fer en una entrevista se li demanava que era el que més valorava en la seva vida. Ell respongué que en primer lloc hi havia el seu enriquiments personal, seguidament del benestar de la seva família, el seu enriquiment econòmic, i alguns altres punts que va identificar com a rellevants en la seva vida. El que resulta més curiós és que l’últim dels seus interessos era l’Educació.

Francament, no crec que hagi canviat d’opinió. Em pregunto: com és que aquesta persona es vol encarregar i responsabilitzar d’un tema que no li interessa?, per què el deixem estar al càrrec d’aquesta tasca tan important pel futur de tothom?


Webgrafia:
La tertulia de Luis. Declaraciones de Wert. 11 octubre de 2012. [Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://www.youtube.com/watch?v=pKY9I5Qqvfg&feature=related>
Declaraciones de Wert a Herrera en Onda Cero. 15 octubre de 2012. [Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://www.youtube.com/watch?v=lXqVwZtLmkM>
Wert se mofa de las familias sin recursos económicos para pagar las tasas de la Universidad. 22 maig de 2012 [Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://www.youtube.com/watch?v=dyV_7bTv4i4>
Educación Sin Fronteras. ¡Lo que hay que Wert! [Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://www.loquehayquewert.org/>
 José Ignacio Wert. 29 novembre de 2012 [Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://es.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Ignacio_Wert>
La Moncloa. Ministro de Educación, Cultura i Deporte. José Ignacio Wert Ortega. [Data de consulta: 1 desembre de 2012].
Delgado, Tohil. Wert muestra una vez más su talante autoritario y antidemocràtico. El Huffington Post. 1 octubre de 2012[Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://www.huffingtonpost.es/tohil-delgado/el-ministro-de-educacion-_b_2043933.html?utm_hp_ref=fb&ncid=edlinkusaolp00000009&src=sp&comm_ref=false>
José Ignacio Wert acusa a “algunas comunidades” de “transferir un sentimiento” nacionalista con los libros de texto. El Huffungton Post. 26 octubre de 2012. [Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://www.huffingtonpost.es/2012/10/26/jose-ignacio-wert-acusa-algunas-comunidades-transferir-sentimiento-nacionalista-libros-texto_n_2021731.html>
Wert asegura tras recibir una nueva pitada en Burgos que las protestas no le afectan “lo más mínimo”. El Huffington Post. 21 octubre de 2012. [Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://www.huffingtonpost.es/2012/10/21/wert-asegura-tras-recibir_n_1996869.html>
Informe de la UNESCO: España es el primer país de Europa en abandono escolar. El huffington Post. 16 octubre de 2012. [Data de consulta: 1 desembre de 2012].  http://www.huffingtonpost.es/2012/10/16/informe-de-la-unesco-espa_n_1969111.html>
Wert: La huelga convocada por los padres de alumnos se inspira en la “izquierda radical y antisistema”. El Huffington Post. 15 octubre de 2012. [Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://www.huffingtonpost.es/2012/10/15/wert--la-huelga-convocada_n_1966776.html>
El rey Juan Carlos abronca al ministro José Ignacio Wert por “lo de españolizar a los catalanes” (VÍDEO). El Huffington Post. 12 octubre de 2012. [Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://www.huffingtonpost.es/2012/10/12/el-rey-juan-carlos-abronc_n_1961216.html>
Wert: “Quien se escandalice tiene un problema de categorías mentales”. El Huffington Post. 11 octubre de 2012. [Data de consulta: 1 desembre de 2012]. <http://www.huffingtonpost.es/2012/10/11/wert-problema-mentales_n_1956825.html>


Caterina Fuster Plomer

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada