dilluns, 3 de desembre del 2012

La febre del consumisme


La febre del consumisme

Des de fa anys, el món gira al voltant de la idea que el consumisme implica desenvolupament. És veritat això? Segons la O.N.U., " el consumisme és la causa de desigualtats socioeconòmiques i mediambientals". El model econòmic actual es basa en l'obtenció del màxim benefici econòmic a curt termini i en el creixement desmesurat de la producció i el consum, provocant transformacions a nivell integral. Com a consumidors, penso que hem de ser racionals i èticament responsables a l'hora de comprar, i regular aquesta obsessió generalitzada per comprar, comprar i comprar. Hem de valorar què és el que realment necessitem per viure, les nostres necessitats bàsiques que ens aportin a un benestar individual i col·lectiu. No cal anar més enllà! Tal com expressa Joaquim Sempere (2010), "somos adictos al consumo. Cuando la gente descubra que se puede vivir mejor con menos, un paso adelante se consolidará".

Com a ciutadans, hem de promoure un consum responsable i també ser conscients de les històries dels productes que consumim, quines primeres matèries s'han utilitzat a l'hora de fabricar-los, el procés de producció, el tipus de mà d'obra i distribució, etc. A partir d'un compromís social a l'hora de comprar, ens enfrontarem a les injustícies que actualment succeeixen dins del mercat de la producció i el consum, com per exemple l'explotació infantil, l'augment incontrolat de l'economia submergida, la sobreexplotació dels recursos naturals i el deteriorament mediambiental, etc. Tal com diu Mirian Morales (2008), "una compra puede convertirse en un acto de ciutadanía y transformación".

Vivim en una societat consumista en que el consum s'ha situat al centre de les nostres vides i l'ha convertit en raó de ser de molts dels nostres comportaments, sentiments i percepcions. El capitalisme, que necessita el consumisme per mantenir-se viu i créixer, ha transformat l'ésser humà en un ésser despersonalitzat, individualista i sobretot materialista. Tal com diu Serveriano (2005), ens hem enculturitzat a "la cultura del narcisismo, en la que el consumidor posmoderno se lanza a la búsqueda de la realitzación invididual por medio de la apropiación de los signos del consumo". Només busca la satisfacció dels seus desitjos a través de la matèria. Això és la nostra idea per ser feliços? Ens hem de replantejar que la felicitat va més enllà de ser regulada per béns materials, sinó que s'ha de donar més importància a la vessant més humanitària, als valors que promouen el desenvolupament i a la convivència, per tal de construir una societat més justa, equitativa i solidària. Ens hem d'oposar a la societat del consum ja que segons Warnier (2002) "no conduce a la homogeneización sino a la diversificación".

El nostre consum no pot ser un acte irreflexiu o impulsiu a causa de diferents tradicions, de les falses il·lusions per donar i rebre felicitat, per la publicitat que ens donen avui en dia, per gastar el nostre temps d'oci, etc. Ara que ve Nadal, què passarà? Milers i milers de persones sortiran al carrer per comprar els millors productes del mercat i regalar-los. Tú et dirigiràs amb elles i els demanaràs: Per què compres aquest regal? Moltes de les persones no sabran quina resposta donar-te, i segur que moltes d'elles segueixen el consumisme tradicional de Nadal, un consum desmesurat sense una intencionalitat al darrera - Ho fem per què ho hem de fer... -.Tornem a estrènyer la nostra personalitat que un dia se'ns va escapar, deixem-nos de tradicions, de fer les coses perquè ens ho diuen i perquè "toquen". Les nostres accions han d'anar acompanyades pel què el cor ens diu, pel què sentim i sobretot perquè ho volem fer. És hora que la societat analitzi cadascuna de les seves accions consumistes que desgraciadament han passat a ser de les primeres necessitats en la vida de les persones. 

 Webgrafia
- Ajuntament de Terrassa. [última visita 21/11/2012]. Disponible a: http://www2.terrassa.cat/consum/noticies/docs11/Guia%20Consum%20Responsable.pdf
- Terra Comunidad. [última visita 25/11/2012]. Disponible a:  http://comunidad.terra.es/blogs/drusoblock/archive/2010/01/26/mejorconmenosjoaquimsemperefilsofoysocilogo.aspx
- AutoProfesional. [última visita 24/11/2012]. Disponible a: http://www.autoprofesional.com/html/files/pdf/amb/iq/R106-68.pdf
 Bibliografia
- SEVERIANO, Mª de Fátima. Narcisismo y publicidad. Un análisis psicosocial de los ideales del consumo en la contemporaneidad. Bueno Aires: Siglo XXl, 2005
- WARNIER, J.P. La mundialización de la cultura. Barcelona: Gedisa, 2002


Òscar Pujol Pladevall



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada