La febre del consumisme
Des de fa anys, el món gira al voltant de la idea que el
consumisme implica desenvolupament. És veritat això? Segons la O.N.U., " el consumisme és la causa de
desigualtats socioeconòmiques i mediambientals". El model econòmic
actual es basa en l'obtenció del màxim benefici econòmic a curt termini i en el
creixement desmesurat de la producció i el consum, provocant transformacions a
nivell integral. Com a consumidors, penso que hem de ser racionals i èticament
responsables a l'hora de comprar, i regular aquesta obsessió generalitzada per
comprar, comprar i comprar. Hem de valorar què és el que realment necessitem
per viure, les nostres necessitats bàsiques que ens aportin a un benestar
individual i col·lectiu. No cal anar més enllà! Tal com expressa Joaquim
Sempere (2010), "somos adictos al consumo. Cuando la gente
descubra que se puede vivir mejor con menos, un paso adelante se consolidará".
Com a ciutadans, hem de promoure un consum responsable i
també ser conscients de les històries dels productes que consumim, quines
primeres matèries s'han utilitzat a l'hora de fabricar-los, el procés de
producció, el tipus de mà d'obra i distribució, etc. A partir d'un compromís
social a l'hora de comprar, ens enfrontarem a les injustícies que actualment
succeeixen dins del mercat de la producció i el consum, com per exemple
l'explotació infantil, l'augment incontrolat de l'economia submergida, la sobreexplotació
dels recursos naturals i el deteriorament mediambiental, etc. Tal com diu
Mirian Morales (2008), "una compra
puede convertirse en un acto de ciutadanía y transformación".
Vivim en una societat consumista en que el consum s'ha
situat al centre de les nostres vides i l'ha convertit en raó de ser de molts
dels nostres comportaments, sentiments i percepcions. El capitalisme, que
necessita el consumisme per mantenir-se viu i créixer, ha transformat l'ésser
humà en un ésser despersonalitzat, individualista i sobretot materialista. Tal
com diu Serveriano (2005), ens hem enculturitzat a "la cultura del narcisismo, en la que el consumidor posmoderno se
lanza a la búsqueda de la realitzación invididual por medio de la apropiación
de los signos del consumo". Només busca la satisfacció dels seus
desitjos a través de la matèria. Això és la nostra idea per ser feliços? Ens
hem de replantejar que la felicitat va més enllà de ser regulada per béns
materials, sinó que s'ha de donar més importància a la vessant més humanitària,
als valors que promouen el desenvolupament i a la convivència, per tal de
construir una societat més justa, equitativa i solidària. Ens hem d'oposar a la
societat del consum ja que segons Warnier (2002) "no conduce a la homogeneización sino a la diversificación".
El nostre consum no pot ser un acte irreflexiu o impulsiu
a causa de diferents tradicions, de les falses il·lusions per donar i rebre felicitat,
per la publicitat que ens donen avui en dia, per gastar el nostre temps d'oci,
etc. Ara que ve Nadal, què passarà? Milers i milers de persones sortiran al
carrer per comprar els millors productes del mercat i regalar-los. Tú et
dirigiràs amb elles i els demanaràs: Per què compres aquest regal? Moltes de
les persones no sabran quina resposta donar-te, i segur que moltes d'elles
segueixen el consumisme tradicional de Nadal, un consum desmesurat sense una
intencionalitat al darrera - Ho fem per què ho hem de fer... -.Tornem a
estrènyer la nostra personalitat que un dia se'ns va escapar, deixem-nos de
tradicions, de fer les coses perquè ens ho diuen i perquè "toquen".
Les nostres accions han d'anar acompanyades pel què el cor ens diu, pel què
sentim i sobretot perquè ho volem fer. És hora que la societat analitzi
cadascuna de les seves accions consumistes que desgraciadament han passat a ser
de les primeres necessitats en la vida de les persones.
- Ajuntament de Terrassa. [última visita 21/11/2012].
Disponible a: http://www2.terrassa.cat/consum/noticies/docs11/Guia%20Consum%20Responsable.pdf
- Terra Comunidad. [última visita 25/11/2012]. Disponible
a: http://comunidad.terra.es/blogs/drusoblock/archive/2010/01/26/mejorconmenosjoaquimsemperefilsofoysocilogo.aspx
- AutoProfesional. [última visita 24/11/2012]. Disponible
a: http://www.autoprofesional.com/html/files/pdf/amb/iq/R106-68.pdf
Bibliografia
- SEVERIANO, Mª de Fátima.
Narcisismo y publicidad. Un análisis
psicosocial de los ideales del consumo en la contemporaneidad. Bueno Aires:
Siglo XXl, 2005
- WARNIER, J.P. La
mundialización de la cultura. Barcelona: Gedisa, 2002
Òscar Pujol Pladevall
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada