Actualment tenim a l’abast una
gran varietat d’informació que ens prové de diferents mitjans de comunicació.
La televisió és un dels principals i ens dóna opció a una gran varietat de
programació. Cada canal televisiu ens aporta una visió sobre la realitat basada
en els diferents gustos, models de vida, interessos, ideologies, gèneres... És
a dir, cada vegada més es fan canals a
mida amb les persones, enlloc de donar una visió generalitzada, objectiva i
educativa davant de totes les temàtiques mundials i territorials.
Aquesta reflexió té l’origen en
un determinat canal i, dins aquest, a un determinat programa actual. Em
refereixo a Doctor 12910 que es dóna
dins el canal Divinity. Es tracta
d’un espai televisiu protagonitzat per a diferents professionals de la cirurgia
estètica i la seva clientela. El nucli d’aquest programa recau en la millora de
la qualitat de vida de les persones a
partir de diferents operacions estètiques.
Així doncs, la imatge que dóna sobre aquest tipus de operacions és
normalitzada i té un enfoc davant d’aquesta temàtica, com a una opció de vida
satisfactòria davant dels cànons de bellesa implantats per a la societat actual.
És a dir, cada persona té opció a millorar i canviar la seva imatge per
tal d’encaixar dins la societat real.
Aquest plantejament davant
dels canvis d’imatge fa que l’audiència vegi factible la possibilitat de seguir
i ser un model real dels cànons de bellesa. Paral·lelament, aquest pensament
promou l’acceptació i la implantació d’aquests canons i estereotips socials i,
amb ells, el menyspreu a tot allò que no s’aproxima o no és semblant a aquest
model de bellesa. Aquesta idealització del cos femení i masculí a través del
mitjans de comunicació, té conseqüències negatives per a les persones que estan
veient com els seus cossos difereixen d'aquests patrons i com els gustos dels
homes i les dones són molt influenciats pel models que ofereix publicitat.
Aquesta confusió entre el desig i bellesa, l'èxit i aparició porta amb si nombrosos
problemes de frustració al propi cos.
Així doncs, vull remarcar,
primerament, qui són els consumidors principals d’aquest tipus de canal. Divinity ha estat creat, en línies
generals, pel col·lectiu de dones que volen formar part de la imatge estereotipada
que la societat marca com a favorable. Persones que creuen en la valoració de
la seva imatge i del seu estatus com a valor per a l’acceptació personal i
social. Aquesta és una visió molt generalista davant dels possible audiència
però, si en regim per la programació que s’hi exposa, podria molt ben ser una
possible deducció d’aquesta. A més, molt possiblement un percentatge elevat
d’aquests col·lectiu està en l’etapa de l’adolescència, una etapa lligada al
desenvolupament personal i social on un dels interessos principals recau en la
seva pròpia valoració per la societat i, paral·lelament, en la seva valoració
personal.
Vull remarcar, abans de
continuar amb la reflexió, que personalment em veig endinsada en el públic
consumidor d’aquest canal televisiu i que, tot i que la meva visió sobre el
col·lectiu sigui aquesta, crec que la forma de mirar els diferents programes i
interioritzar tots els continguts que s’hi
volen transmetre, no sempre ha de portar a un resultat purament negatiu,
tot i que la persona no sigui del tot conscient de tot allò que possiblement va
interioritzant.
Així doncs i centrant-me altra
vegada amb el programa Doctor 12910, la
promoció que es fa de la cirurgia estàtica com a una opció de canviar la teva
realitat, tant en el món social, com en el professional, com en el personal, té
com a conseqüència que l’interès de canviar la teva imatge des de l’època de
l’adolescència s’incrementi. Conseqüentment els cànons de bellesa es dupliquen
i, tot i que l’objectiu principal de la cirurgia sigui augmentar la teva autoestima, personalment crec que acaba tenint un
afecte advers. Aquesta imatge estereotipada que recau en la moda actual de la
societat, fa que els valors de estima a un mateix i a la diversitat d’imatge
desapareguin per un patró introduït per l’ordre simbòlic dominant (patriarcat).
Per altra banda hi ha
diferents factors que m’agradaria reflexionar envers els possibles objectius
que té la clientela del programa. El que es definiria com a principal és que el
que ja he explicat anteriorment. Cada vegada més la importància d’una bona imatge social (imatge que se’ns
promou ja des de l’estètica dels famosos) és un dels objectius principals de la
comunitat i passa, en molts casos, per sobre de la pròpia salut física i
psíquica d’aquesta.
Un altre objectiu que
sobresurt d’aquest primer, però que es podria definir com a separat degut a la
gran importància que té, és que hi ha usuàries i usuaris que necessiten de
diferents operacions estètiques per pujar de categoria en el món laboral. Aquest
espai professional està enfocat a un públic que promou o demana una certa
bellesa externa envers els treballadors que li ofereixen el producte. Així
doncs, la demanda d’una cirurgia estètica ja no només recau en la possible
millora de la imatge davant la percepció personal, sinó davant la visió externa
dels consumidors. Això em fa reflexionar amb la importància que es dóna de
l’estètica ja no només personal, sinó de l’entorn. No es mira la bellesa
interior i personal, sinó l’estètica en si per poder complir amb un cert
estatus i una certa qualitat de vida.
Ja per acabar amb aquesta
reflexió, vull remarcar què suposa, en alguns casos, poder canviar la teva
imatge. Veure real una millora física en la teva persona ocasiona que hi hagi
un cert rebuig per les zones que menys t’agraden de tu. El valor d’acceptar-te
a tu mateix, de valorar el que ets i de com ets canvia i, en alguns casos, fa
possible un segona i tercera operació un cop ja s’ha fet una primera. Així
doncs podem parlar de l’addicció a la cirurgia estètica. Aquesta addicció
existeix i és freqüent sobretot amb persones amb un estabilitat econòmica alta.
Tenir la possibilitat de canviar, tot i que et suposi un esforç econòmic,
psicològicament causa un afecte de no trobar-te a gust mai amb el que tens, de
voler cada vegada més.
Ja per concloure, vull
remarcar que aquesta reflexió és oberta a diferents deduccions i anàlisis de la
realitat estètica del món, del valor de l’autoestima personal i de veure
l’altre com un ésser diferent amb un bellesa personal única, ja no només
externa, sinó també interna. No he volgut introduir-me massa amb alguns temes,
ja que això condicionaria, de menor o major manera, les reflexions del
lector. Així doncs, tot i que hi ha
molts punts purament personals, he mirat d’enfocar el tema perquè cada un
pogués acabar de madurar el pensament sobre allò que n’extreu.
- Divinity.es: Lindsay
ya no es adicta a las drogas, pero sí a la cirugía plástica [en línia]. Disponible a <http://www.divinity.es/2012/03/02/lindsay-ya-no-es-adicta-a-las-drogas-pero-si-a-la-cirugia-plastica/>
(Última consulta: Maig, 2012).
- Dove: Belleza Real Ataque [en línia]. Disponible a
<http://www.youtube.com/watch?v=jivZH9pOs9A&feature=related>
(Última consulta: Maig, 2012)
- Los cánones de belleza a lo largo de la historia. [en línia]. Disponible a
<http://canonesbelleza.wordpress.com/2007/05/25/canones-de-belleza-en-cine-y-television/#more-42>
(Última consulta: Maig, 2012).
- Algunas consideraciones éticas sobre la cirugía
plástica. [en línia]. Disponible a
<http://www.bvs.sld.cu/revistas/cir/vol46_4_07/cir12407.htm>
(Última consulta: Maig, 2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada